Nuove normatività a partire da Merleau-Ponty: tra dialogo sonoro e disabilità

Authors

  • Stella Canonico

DOI:

https://doi.org/10.15160/2282-5460/2799

Keywords:

Disability Studies, Maurice Merleau-Ponty, Normativity, Normalcy, Phenomenology

Abstract

This work proposes to analyse the themes of norm and normality in relation to the phenomenological models of Disability Studies and starting from the analysis of the dialogo sonoro read through the works of Maurice Merleau-Ponty and Georges Canguilhem. The aim is to conceptualise an individual norm that, in order to be, does not have to refer to the categories of the so-called normed subject (thus to pre-established theoretical filters), hence, to examine the gaps in the overlap between the reflections of the phenomenological models of Disability Studies and the work of Merleau-Ponty.

References

Amoroso, P. (2019). Pensiero terrestre e spazio di gioco. L'orizzonte ecologico dell'esperienza a partire da Merleau-Ponty. Milano-Udine: Mimesis.

Amundson, R. (2000). Against normal function. Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Scienc-es, 31.1, 33-53.

Arici, M. (2007). Avventure dell'espressione: la pittura, la musica e la nuova onto-logia di Maurice Merleau-Ponty. Roma: Bulzoni.

Armer, B. (2015). Alla ricerca di un modello sociale di disabilità: marxismo, norma-lità e cultura. In R. Medeghini (a cura di). Norma e normalità nei Disability Studies (91-109). Trento: Centro Studi Erickson.

Bang, C. (2009). A World of Sound and Music: Music Therapy for Deaf, Hearing Im-paired and Multi-Handicapped Children and Adolescents. Approaches: music therapy & special music education, 1(2), 93-103.

Bauman, L.H.D. & Murray, J.J. (2014). Deaf-Gain. Raising the Stakes for Human Di-versity. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bichat, M. F. (1821). Anatomie Générale appliquée à la physiologie et à la méde-cine. Brosson & Chaudé: Paris.

Bruscia, K.E. (1993). Definire la musicoterapia. Trad. it. di F. Bolini. Roma: Gli Ar-chetti – ISMEZ.

Campesi, G. (2008). Norma, normatività, normalizzazione. Un itinerario teorico tra Canguilhem e Foucault. Sociologia del Diritto, 35(2), 5-30.

Canonico, S. (2023). Parola come gesto musicale: la filosofia di Merleau-Ponty in-terprete del dialogo sonoro. Chiasmi International, 25, 245-258.

Canguilhem, G. (1998). Il normale e il patologico. Trad. it. di D. Buzzolan. Roma: Einaudi.

Coghill, G.E. (1929). Anatomy and the problem of behaviour. New-York-London: Macmillan.

Cremaschi Trovesi, G. (2001). Il corpo vibrante: esperienze, teoria e pratica di mu-sicoterapia con bambini sordi. Roma: Edizioni scientifiche Magi.

Davis, J.L. (2013). The Disability Studies Reader (4th ed.). New York: Routledge.

Davis, J.L. (2015). Normalità, potere e cultura. In R. Medeghini (a cura di), Norma e normalità nei Disability Studies (42-64). Trento: Centro Studi Erickson.

Esposito, R. (2004). Bíos. Biopolitica e filosofia. Torino: Einaudi.

Esposito, R. (2022). Immunitas. Protezione e negazione della vita. Torino: Einaudi.

Flaubert, G. (1965). Madame Bovary. Trans. by P. De Man. New York: Norton.

Foucault, M. (1976). Sorvegliare e punire. Trad. it. di A. Tarchetti. Torino: Einaudi.

Foucault, M. (1998). La vita: L’esperienza e la scienza. In G. Canguilhem, Il normale e il patologico (271-283). Torino: Einaudi.

Gesell, A. & Amatruda C.S. (1953). Embryologie du comportement. Tr. Fr. De P Chauchard. Paris: PUF.

Goffman, E. (2003). Stigma. L’identità negata. Trad. it. di R. Giammanco. Verona: Ombre Corte.

Goldstein, K. (1934). Der Aufbau des Organismus. Nijhoff: La Haye.

Grünbaum A.A. (1930). Aphasie und Motorik. Zeitschrift für die gesamte Neurologie und Psychiatrie, 130, 385-412.

Husserl, E. (2008). Idee per una fenomenologia pura e per una filosofia fenomeno-logica. Trad. it. di V. Costa. Milano: Mondadori.

Lajoie, C. (2023). Disability Studies and Phenomenology. In N. De Warren & T. Toadvine (a cura di), Encyclopedia of Phenomenology (1-13). Cham: Springer Interna-tional Publishing.

Leder, D., (1990). The absent body. Chicago: The University of Chicago Press.

Lisciani-Petrini, E. (2001). Moduler “l’insaisissable dans l’immanence”. Autour de quelques “notes” de Merleau-Ponty sur la musique. Chiasmi International, 3, 21-46.

Manarolo, G. (2020). Manuale di musicoterapia. Roma: Carocci.

Martiny, K. M. (2015). How to Develop a Phenomenological Model of Disability. Medicine, Health Care and Philosophy, 18(4), 553-565.

Medeghini, R. (2015). Introduzione. In R. Medeghini (a cura di), Norma e normalità nei Disability Studies (11-38). Trento: Centro Studi Erickson.

Melandri, E. (1960). Logica e esperienza in Husserl. Bologna: Il Mulino.

Ménasé, S. (2003). Passivité et création: Merleau-Ponty et l'art moderne. Paris: Presses Universitaires de France.

Mercier, M. (1999). Représentations sociales du handicap mental. In M. Mercier et al. (a cura di), Approches interculturelles en déficience mentale. L’Afrique, l’Europe, le Québec (49-62). Namur: Press Universitaires de Namur.

Merleau-Ponty, M. (1996). La natura: lezioni al Collège de France 1956-1960. Trad. it. di M. Mazzocut-Miss & F. Sossi. Milano: Raffaello Cortina.

Merleau-Ponty, M. (2001). Psychologie et pédagogie de l'enfant: Cours de Sorbonne 1949-1952. Lagrasse: Verdier.

Merleau-Ponty, M. (2003a). Fenomenologia della percezione. Trad. it. di A. Bonomi. Milano: Bompiani.

Merleau-Ponty, M. (2003b). Il visibile e l’invisibile. Trad. it. di A. Bonomi. Milano: Bompiani.

Merleau-Ponty, M. (2003c). L’institution de la passivité. Notes de cours au Collège de France 1954-1955. Paris: Belin.

Merleau-Ponty, M. (2019a). La struttura del comportamento. Trad. it. di A. Scotti. Milano-Udine: Mimesis.

Merleau-Ponty, M. (2019b). La prosa del mondo. Trad. it. di P. Dalla Vigna. Milano-Udine: Mimesis.

Merleau-Ponty, M. (2020). Le problème de la parole. Cours au Collège de Frances. Notes, 1953-1954. Genève: MētisPresses.

Oliver, M.J. (2015). Capitalismo, disabilità e ideologia: una critica materialista del principio di normalizzazione. In R. Medeghini (a cura di), Norma e normalità nei Disa-bility Studies (65-90). Trento: Centro Studi Erickson.

Paillard, J. (1999). Body schema and body image: a double dissociation in deaf-ferented patients. In G.N. Gantchev et al. (a cura di), Motor Control: Today and To-morrow. Sofia: Academic Publishing House.

Palmer R. C. & Ojala S. (2022). Vibrational Music Therapy with D/deaf clients. Voic-es: a world forum for music therapy, 22(3), 1-5.

Paterson, K. & Hughes, B. (1997). The social model of disability and the disappear-ing body: Towards a sociology of impairment. Disability & Society, 12(3), 325-340.

Paterson, K. & Hughes, B. (1999). Disability Studies, and Phenomenology: The car-nal politics of everyday life. Disability & Society, 14(5), 597-610.

Reynolds, J. M. (2017). Merleau-Ponty, world-Creating Blindness, and the phenom-enology of non-normate bodies. Chiasmi International, 19, 419-434.

Saint-Hilaire, G. (1837). Histoire générale et particulière des anomalies de l'organi-sation chez l'homme et les animaux. Paris: Baillière.

Scardovelli, M. (2019). Il dialogo sonoro. Bisceglie: Un Altro Punto Di Vista.

Spina, M. (2016). Norm and Normality, Starting from Merleau-Ponty. Phenomeno-logy and Mind, 3, 36-44.

Straniero, A.M. (2020). Dal deforme al supercrip. La costruzione/rappresentazione sociale dei corpi con disabilità. In F. Bocci & A.M. Straniero (a cura di), Altri corpi. Vi-sioni e rappresentazioni della (e incursioni sulla) disabilità e diversità (57-90). Roma: Roma Tre-Press.

Tremain, S., (2008). Foucault and the government of disability. Ann Arbor: Univer-sity of Michigan Press.

Vanzago, L. (2017). The voice of no one. Merleau-Ponty on nature and time. Milano-Udine: Mimesis.

Vanzago, L. (2012). Merleau-Ponty. Roma: Carocci.

Williams, G. (2001). Theorizing Disability. In G.L. Albrecht et al. (a cura di), Hand-book of Disability Studies (123-144). London: Sage Publications Inc.

Published

2024-07-24

Issue

Section

SAGGI E STUDI