La condizione pre-cinematografica della fenomenologia

Note sulla destituzione del mondo come orizzonte fenomenologico attraverso la teoria deleuziana del cinema

Authors

  • Aurore Dupaquier Università La Sapienza (Roma)

DOI:

https://doi.org/10.15160/2282-5460/2614

Keywords:

Intentionality, Phenomenology, Deleuze, Cinema, Image-mouvement

Abstract

This paper aims to highlight the way in which Gilles Deleuze’s reflections on cinema operate a removal of the World as a phenomenological horizon, starting from the abolition of intentional polarization. More specifically, I will examine the theoretical framework that allows to understand what Deleuze identified in 1983, in his first volume on cinema, Image-movement, as the “pre-cinematographic conditions of phenomenology”. If for Merleau-Ponty the screen has no horizon, Deleuze draws from this assertion some radical consequences, making cinema no more a perceptive experiment but rather the possible entry into a new image of thought where the universe is conceived as a metacinema. Furthermore, I will underline the extent in which the seventh art invokes for Deleuze a metamorphic machination of the concepts of “world”, “horizon” and “intentionality” coming from phenomenology, substituting phenomena for intensity regimes.

Author Biography

Aurore Dupaquier, Università La Sapienza (Roma)

Aurore Dupaquier è Dottoressa in filosofia presso la Sapienza di Roma dopo un primo percorso universitario in Francia, discute nel 2021 la tesi di filosofia politica intitolata «Eterologia ed Involuzioni Creatrici. Uno nuovo sguardo sulle Figure femminili di G. Bataille» e collabora in seguito con i Cahiers Bataille di Parigi, pubblicando nel 2022 «Céphalopodes». Muovendo principalmente dal pensiero di Bataille e Deleuze, le sue ricerche attuali mirano ad interrogare lo spazio urbano a partire dall’intersezione di due modi o pratiche di organizzazione del corpo sociale: la “viséità” e il “sacrificio”.

Published

2023-04-30

Issue

Section

SAGGI E STUDI