Superman è morto (ma Vincent Marino no)

Luoghi, tipi, topoi e miti nel period drama contemporaneo

Authors

  • Andrea Bellavita

DOI:

https://doi.org/10.15160/2282-5460/2830

Keywords:

Period Drama, Serial Fiction, Topos, Kitsch, Myth

Abstract

In its investigation of mass culture, Apocalyptics and Integrates proposes a series of reflections and interpretative categories relating to seriality, strongly linked to a precise historical and cultural industry frame. The first objective of the essay is to rethink them, and update them, to apply them to contemporary period drama. From this perspective, the concepts of kitsch, topos and myth take on a completely new value, which goes beyond the context of their original formulation. In particular, we will try to demonstrate that: the period drama is structurally connected to the idea of kitsch, it provides for the co-presence of a narrative topos and a historical topos, it allows for the overcoming of the idea of myth (in terms of death and consummation) thanks to its symptomatic value.

References

Bellavita, A. (2020a). Twin Peaks: The Return. L’alba delle mythology series. Elephant & Castle, 23, 4-24.

Bellavita, A. (2020b). Personaggio, mito, icona. A League of Extraordinary Gentlemen e Penny Dreadful. Ocula, 21, 180-198.

Bellavita, A. (2021). What if (only one man makes): Guerra Fredda e fiction seriale contemporanea. Cinema e Storia, 10, 1, 179-195.

Bellavita, A. (2022a). La Storia migliore è quella raccontata due volte. Riscrittura, spostamento e perversione del passato nel period drama contemporaneo. In A. Bellavi-ta (a cura di), La grande Storia e il piccolo schermo (7-34). Milano/Udine: Mimesis Edi-zioni.

Bellavita, A. (2022b). Making 70s. Mindhunter: la Storia, una storia, le storie. In A. Bellavita (a cura di), La grande Storia e il piccolo schermo (209-232). Milano/Udine: Mimesis Edizioni.

Barra, L. & Scaglioni, M. (a cura di). (2021). A European Television Fiction Renais-sance. Premium Production Models and Transational Circulation. London: Routledge.

Bernardelli, A. et al. (a cura di). (2016a). Forms, Strategies and Mutations of Serial Narrative. Between. Journal of the Italian Association for the Theory and Comparative History of Literature, 6, 11.

Bernardelli, A. (2016b). Eco e le forme della narrazione seriale. Alcuni spunti per una discussione. Between. Journal of the Italian Association for the Theory and Com-parative History of Literature, 6, 11.

Bertella Farnetti, P. et al. (a cura di). (2017). Public History. Discussioni e pratiche. Milano/Udine: Mimesis Edizioni.

Bordwell, D. (1989). Historical Poetics of Cinema. In R. Barton Palmer (ed.), The Cin-ematic Text: Methods and Approaches (369-398). New York: AMS Press.

Bordwell, D. (2007). Poetics of Cinema. New York: Routledge.

Calabrese, O. (1987). L’età neobarocca. Bari: Laterza.

Collins Swanson, D. (2000). The Story of Viewers for Quality Television. From Grass-roots to Prime Time. Syracuse: Syracuse University Press.

Dawkins, R. (1976). The Selfish Gene. London: Oxford University Press.

De Groot, J. (2015). Remaking History: The Past in Contemporary Historical Fictions. London: Routledge.

De Groot, J. (2016). Consuming History: Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture. London: Routledge.

De Groot, J. (2017). Public and Popular History. London: Routledge.

Dusi, N. & Grignaffini, G. (2020). Capire le serie TV. Generi, stili, pratiche. Roma: Ca-rocci.

Gandini, L. (2022). Il futuro del passato: Deutschland 83. In A. Bellavita (a cura di), La grande Storia e il piccolo schermo (203-208). Milano/Udine: Mimesis Edizioni.

Grignaffini, G. & Pozzato, M.P. (a cura di). (2008). Mondi seriali. Percorsi semiotici nella fiction. RTI: Milano.

Feuer, J. et al. (a cura di). (1984). MTM: ‘Quality Television’. London: BFI.

Innocenti, V. & Pescatore, G. (a cura di). (2008). Le nuove forme della serialità televi-siva. Storia, Linguaggio e temi. Bologna: Archetipolibri.

Eco, U. (1977) [1964]. Apocalitti e integrati. Comunicazioni di massa e teorie della cultura di massa. Milano: Bompiani.

Eco, U. (1984). Tipologia della ripetizione. In F. Casetti (a cura di), L’immagine al plurale. Serialità e ripetizione nel cinema e nella televisione (19-35). Venezia: Marsilio Editori

Eco, U. (1985). L’innovazione nel seriale. In U. Eco, Sugli specchi e altri saggi (125-146). Milano: Bompiani.

Eco, U. (2008). Invenzione narrative e tecniche del discorso. Tra romanzo e Fiction TV, in Grignaffini, G. & Pozzato, M.P. (a cura di). (2008). Mondi seriali. Percorsi semiotici nella fiction (317-327). RTI: Milano.

Fumagalli, A. et al. (a cura di). (2021). Storia delle serie tv. Vol. 1-2. Roma: Dino Au-dino.

Hutcheon, L. (2006). A Theory of Adaptation, London: Routledge.

Jancovich, M. et al. (a cura di). (2003). Quality Popular Television: Cult Tv, the Indus-try and Fans. London: BFI.

Jordanova, L. (2000). History in practice. London: Arnold.

Kean, H. & Martin, P. (a cura di). (2000). The Public History Reader. London: Rout-ledge.

Lorusso A.M. (a cura di). (2014). Apocalittici e integrati: 1964 – 2014. Studi culturali, 2, 237-274.

MacDonald, D. (1962). Against The American Grain. Random House: New York.

McCabe, J. & Akass, K. (a cura di). (2007). Quality TV: Contemporary American Televi-sion and Beyond. London: Bloomsbury Publishing.

Mittel, J. (2006). Narrative Complexity in Contemporary American Television. The Velvet Light Trap, 58, 1, 29-40.

Mittel, J. (2017). Complex TV. Teoria e tecnica dello storytelling delle serie TV. Trad. it. di M. Maraschi. Roma: Edizioni minimum fax.

Moccagatta, R. (2022). Italian tabloid. La Tangentopoli in noir di 1992 – 1993 – 1994. In A. Bellavita. La grande Storia e il piccolo schermo (75-88). Milano/Udine: Mi-mesis Edizioni.

Orecchia, A.M. (2022). «Adesso so perché sono qui». Band of Brothers, la Seconda Guerra Mondiale tra fiction e storiografia. In A. Bellavita. La grande Storia e il piccolo schermo (114-132). Milano/Udine: Mimesis Edizioni.

Ortoleva, P. (2019). Miti a bassa intensità. Racconti, media, vita quotidiana. Torino: Einaudi.

Pescatore, G. (a cura di). (2018). Ecosistemi narrativi. Dal fumetto alle serie TV. Ro-ma: Carocci.

Resmini, M. (2022). Periodizing drama. Appunti su The Deuce. In A. Bellavita. La grande Storia e il piccolo schermo (189-202). Milano/Udine: Mimesis Edizioni.

Ridolfi, M. (2017). Verso la Public History. Fare e rappresentare la storia nel tempo presente. Pisa: Pacini.

Rossini. G. (2016). Le serie TV. Bologna: il Mulino.

Sewell, P.W. (2010). From Discourse to Discord: Quality and Dramedy at the End of the Classic Network System. Television & New Media, 11, 4, 235-59.

Thompson, J. (1996). Television’s Second Golden Age. From Hill St. Blues to ER, Con-tinuum: New York.

Woods, F. (2022). Period Drama. Edinburgh: Edinburgh University Press

Videografia

(Accorsi, Fabbri, Rampoldi, Sardo 2015, Sky Atlantic)

(Accorsi, Fabbri, Rampoldi, Sardo 2017, Sky Atlantic)

(Accorsi, Fabbri, Rampoldi, Sardo 2019, Sky Atlantic)

Band of Brothers (Spielberg & Hanks 2001, HBO

Bridgerton (Van Dusen 2020 -, Netflix)

Crollo della Casa Usher, Il (The Fall of the House of Usher, Flanagan 2023, Netflix)

Dark (Odar, Friese 2017-2020, Netflix)

Deadwood (Milch 2004-2006, HBO)

Deuce, The – Le vie del porno (The Deuce, Simon & Pelecanos 2017-2019, 3s, HBO

Django (Fasoli & Ravagli 2023, Canal+/Sky Atlantic)

Fantastica signora Maisel, La (The Marvelous Mrs. Maisel, Sherman-Palladino 2017-2023, Prime Video)

Griselda (Miro 2024 -, Netflix)

Hill Street Blues (Bochco 1981-1987, NBC)

Legge di Lidia Poët, La (Iuculano & Orsini 2023 -, Netflix)

Masters of the Air (Shiban & Orloff 2024, AppleTV+)

Miami Vice (Yerkovich 1984-1989, NBC)

Oz (Fontana 1997-2003, HBO)

Pacific, The (Spielberg & Hanks 2010, HBO)

Physical (Weisman 2021-2023, AppleTv+)

Regina degli scacchi, La (The Queen’s Gambit, Frank & Scott 2020, Netflix)

Salvate il Soldato Ryan (Saving Private Ryan, Spielberg 1998)

Self-made: la vita di Madam C. J. Walker (Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker, 2020, Netflix)

Soprano, I (The Sopranos, Chase 1999-2007, HBO)

South Park (Parker & Stone 1997 -, Comedy Central)

Succession (Armstrong 2018-2023, 4s, HBO)

Too Old to Die Young (Brubaker & Refn 2019, Prime Video)

Twin Peaks (Lynch & Frost, 1990-1991, 2s, ABC)

Twin Peaks: The Return (Lynch & Frost 2017, Showtime)

Young Pope, The (Sorrentino 2016, Sky Atlantic)

Published

2024-07-24

Issue

Section

TEMA